Гіперактивність дитини: причини та поради батькам

Гіперактивність дитини: причини та поради батькам
Олена Кіпаренко,
нейропсихолог, засновниця Центру практичної нейропсихологіїї
Слово «Гіперактивність» батьків часто лякає. Цей термін використовується медичними фахівцями при встановленні певних діагнозів. Але так співпадає, що це слово для всіх зрозуміле, тому що воно характеризує певну поведінку дитини.
Гіперактивність — це надмірна рухова активність, імпульсивність і труднощі з концентрацією уваги, які можуть виявлятися постійно і порушувати, наприклад, адаптацію дитини в садочку, школі, родині.
Які можуть бути причини гіперактивності?
Біологічні фактори.
- Це може бути нейрофізіологічна незрілість дитинки, яка в нормі поступово вирівнюється. Зрозуміло, що ми дорослі допомагаємо в цьому випадку. Але дозрівання префронтальної кори на кожному віковому етапі тут затримується. Префронтальні відділи кори головного мозку відповідають за контроль довільної психічної діяльності, і зокрема, поведінки.
- Труднощі під час вагітності і пологів мами (гіпоксія, інфекції, інтоксикації тощо).
- Генетичні чинники (можливо є хтось із родичів, хто був схожим у дитинстві, гіперактивним).
Психологічні фактори.
- Постійний стрес.
- Переїзди, конфлікти, відсутність постійного режиму.
- Знижену рухову активність також можемо сюди віднести. Дитина в такому випадку слабко контролює власне тіло, що обов’язково відображається на поведінці. Плюс на системних тренуваннях (басейн, східні єдиноборства тощо) покращується вольова сфера, що також допомагає вчасно відгальмуватися в звичайному житті, в навчальному процесі.
Соціальні фактори:
- Гіперопіка або навпаки, гіпоопіка з боку дорослих.
- Гаджети, телевізор, постійний шум навколо.
- Відсутність мінімальних правил вдома, яким слідує вся сім’я.
- Підвищені вимоги до дитини з боку дорослих.
- Привертання уваги до себе такою поведінкою (тут з причиною краще розбиратися з дитячим нейропсихологом).
До п’яти рокі діти достатньо рухливі і можуть бути гіперактивними. Нервова система зріє, самоконтроль тільки формується.
Під час адаптації до садочка, школи тощо дитинка теж може бути с підвищеною руховою активністю.
Але є випадки, коли варто звернутися за консультацією до медичного фахівця:
- Така поведінка дитині заважає спілкуватися, навчатися;
- Порушення сну;
- Сильні афективні емоційні реакції, агресія, самоагресія, прихована агресія;
- Проблеми спостерігаються усюди (тотальність), у різних середовищах і на протязі тривалого періоду часу (6 місяців і більше)
Можна звернутися до сімейного лікаря, який за потреби скерує далі до дитячого невролога, психолога, нейропсихолога або психіатра.
Що можна робити дорослим, щоб допомогти дитині:
- Організувати чіткий режим дня;
- Пояснювати прохання коротко, простими реченнями, не перевантажувати «інструкції»;
- Обов’язково відмічати позитивні дії;
- Обмежити або виключити гаджети;
- Контролювати емоційне навантаження дитини;
- Організувати рухову активність як спільну, так і з тренером індивідуально /в групі.
Коментарі
Ще немає коментарів!